Terapeuci pedagogiczni


mgr Beata Grochowska
mgr Bogumiła Olszewska

sala 61 (II piętro)


 Godziny pracy

Plan dyżurów

mgr Beata Grochowska

mgr Bogumiła Olszewska
Poniedziałek 7.45 - 14.45 9.55 - 15.45
Wtorek 8.45 - 13.45 8.45 - 14.45
Środa 10.00 - 14.45 7.45 - 13.45
Czwartek 8.45 - 14.45 7.45 - 13.45
Piątek 7.45 - 12.45 8.15 - 12.45

Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:

  1. prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchy­le­nia­mi rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
  2. prowadzenie zajęć korekcyjno - kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
  3. podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom eduka­cyj­nym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
  4. wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach szkołach i placówkach (Dz.U. 2013 poz. 532).


 Wskazówki dla Rodziców
„Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym w domu?”

  • Pracować systematycznie i cierpliwie.
  • Pomagać dziecku w odrabianiu lekcji, tłumaczyć niezrozumiałe zadania, kontrolować zeszyty.
  • Nie przemęczać dziecka – praca powinna być podzielona na krótkie etapy.
  • Dobierać ćwiczenia tak, aby były urozmaicone i atrakcyjne dla dziecka.
  • Podkreślać mocne strony dziecka.
  • Zachęcać dziecko do działania, nigdy nie krytykować. Utrwalać w dziecku przekonanie „że może”, „że potrafi”, „że da radę”.
  • Chwalić za drobne sukcesy. Podkreślać włożony wkład pracy w wykonanie zadania. Dostrzegać i doceniać wszelkie przejawy wysiłku dziecka, a nie tylko same efekty.
  • Stosować przemyślane nagrody i konsekwencje.
  • Nie porównywać wyników pracy dziecka z wynikami innych dzieci.

Jeżeli dziecko ma trudności w czytaniu:

  • Wybierać teksty dostosowane do aktualnych możliwości dziecka.
  • Uatrakcyjniać ćwiczenia związane z czytaniem (teksty powinny zawierać treści interesujące dziecko).
  • Zachęcać dziecko do czytania – czytać wspólnie z dzieckiem (naprzemiennie, z podziałem na role).
  • Czytać codziennie – dziecko powinno czytać głośno 10-15 minut.
  • Nie pospieszać czytania – podczas czytania nie jest ważna ilość przeczytanego tekstu, ale jego jakość.
  • Ćwiczyć czytanie tylko wtedy, kiedy dziecko jest w dobrej kondycji – nie jest zmęczone, rozkojarzone.
  • Zachęcać dziecko do śledzenia czytanej treści poprzez używanie nakładki do czytania.
  • Rozmawiać o tym co przeczytaliście, zadawać pytania do przeczytanego tekstu, co sprawdza poziom zrozumienia tekstu.
  • Próby czytania łączyć z pisaniem.

Jeżeli dziecko ma trudności w pisaniu:

  • Organizować ciekawe i różnorodne ćwiczenia w pisaniu będące dla dziecka zabawą (np. krzyżówki, rebusy literowo-obrazkowe, teksty z lukami literowymi, sylabowymi, wyrazowymi).
  • Codziennie zachęcać dziecko do starannego pisania, by ułatwić mu wzrokowe zapamiętywanie wyrazów np. z trudnościami ortograficznymi.
  • Pozwalać na pisanie ołówkiem/ścieralnym długopisem – ułatwia to poprawę błędów.
  • Zachęcać do prowadzenia zeszytu z trudnymi ortograficznie wyrazami, w których za pomocą różnych skojarzeń, związków wyrazowych lub narysowanych rysunków dziecko będzie utrwalało te wyrazy.
  • Układać rymowanki, wierszyki, rysować mapy ortograficzne ułatwiające zapamiętywanie trudnych wyrazów.
  • Wdrażać dziecko do samokontroli – nauczyć dziecko, że w przypadku braku pewności co do pisowni danego wyrazu, należy poszukać go w słowniku ortograficznym lub zastanowić się nad zasadą ortograficzną.

BIBLIOGRAFIA:

  • „O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli.” M. Bogdanowicz
  • „Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu. Terapia pedagogiczna.” H. Pętlewska
  • „Jak pomóc dzieciom dyslektycznym? Poradnik dla nauczycieli i rodzicow.” Rentflejsz-Kuczyk