Grochowska Beata
Olszewska Bogumiła
Godziny pracy
Plan dyżurów |
Grochowska Beata |
Olszewska Bogumiła |
Poniedziałek | 8.00 - 14.45 | 8.05 - 15.40 |
Wtorek | 8.00 - 12.45 | 8.55 - 15.30 |
Środa | 7.55 - 14.30 | 8.00 - 12.40 |
Czwartek | 10.50 - 14.45 | 8.05 - 12.30 |
Piątek | 8.00 - 11.35 | 8.55 - 10.40 |
Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
- prowadzenie zajęć korekcyjno - kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach szkołach i placówkach (Dz.U. 2013 poz. 532).
Wskazówki dla Rodziców
„Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym w domu?”
- Pracować systematycznie i cierpliwie.
- Pomagać dziecku w odrabianiu lekcji, tłumaczyć niezrozumiałe zadania, kontrolować zeszyty.
- Nie przemęczać dziecka – praca powinna być podzielona na krótkie etapy.
- Dobierać ćwiczenia tak, aby były urozmaicone i atrakcyjne dla dziecka.
- Podkreślać mocne strony dziecka.
- Zachęcać dziecko do działania, nigdy nie krytykować. Utrwalać w dziecku przekonanie „że może”, „że potrafi”, „że da radę”.
- Chwalić za drobne sukcesy. Podkreślać włożony wkład pracy w wykonanie zadania. Dostrzegać i doceniać wszelkie przejawy wysiłku dziecka, a nie tylko same efekty.
- Stosować przemyślane nagrody i konsekwencje.
- Nie porównywać wyników pracy dziecka z wynikami innych dzieci.
Jeżeli dziecko ma trudności w czytaniu:
- Wybierać teksty dostosowane do aktualnych możliwości dziecka.
- Uatrakcyjniać ćwiczenia związane z czytaniem (teksty powinny zawierać treści interesujące dziecko).
- Zachęcać dziecko do czytania – czytać wspólnie z dzieckiem (naprzemiennie, z podziałem na role).
- Czytać codziennie – dziecko powinno czytać głośno 10-15 minut.
- Nie pospieszać czytania – podczas czytania nie jest ważna ilość przeczytanego tekstu, ale jego jakość.
- Ćwiczyć czytanie tylko wtedy, kiedy dziecko jest w dobrej kondycji – nie jest zmęczone, rozkojarzone.
- Zachęcać dziecko do śledzenia czytanej treści poprzez używanie nakładki do czytania.
- Rozmawiać o tym co przeczytaliście, zadawać pytania do przeczytanego tekstu, co sprawdza poziom zrozumienia tekstu.
- Próby czytania łączyć z pisaniem.
Jeżeli dziecko ma trudności w pisaniu:
- Organizować ciekawe i różnorodne ćwiczenia w pisaniu będące dla dziecka zabawą (np. krzyżówki, rebusy literowo-obrazkowe, teksty z lukami literowymi, sylabowymi, wyrazowymi).
- Codziennie zachęcać dziecko do starannego pisania, by ułatwić mu wzrokowe zapamiętywanie wyrazów np. z trudnościami ortograficznymi.
- Pozwalać na pisanie ołówkiem/ścieralnym długopisem – ułatwia to poprawę błędów.
- Zachęcać do prowadzenia zeszytu z trudnymi ortograficznie wyrazami, w których za pomocą różnych skojarzeń, związków wyrazowych lub narysowanych rysunków dziecko będzie utrwalało te wyrazy.
- Układać rymowanki, wierszyki, rysować mapy ortograficzne ułatwiające zapamiętywanie trudnych wyrazów.
- Wdrażać dziecko do samokontroli – nauczyć dziecko, że w przypadku braku pewności co do pisowni danego wyrazu, należy poszukać go w słowniku ortograficznym lub zastanowić się nad zasadą ortograficzną.
BIBLIOGRAFIA:
- „O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli.” M. Bogdanowicz
- „Przezwyciężanie trudności w czytaniu i pisaniu. Terapia pedagogiczna.” H. Pętlewska
- „Jak pomóc dzieciom dyslektycznym? Poradnik dla nauczycieli i rodzicow.” Rentflejsz-Kuczyk