Jadłospis


19 - 23 listopada 2018

Poniedziałek

Śniadanie:         
Bułeczka z dżemem (biała bułka 60g, masło 5g, dżem 40g), kakao
Obiad:                 
Zupa brokułowa (włoszczyzna 80g, brokuły 50g, koper 35g, masło 5g, mleko 10g, zacierki 5g)
Soczysty kurczak pieczony w piecu z ziemniakami i marchewką z groszkiem (udziec kulinarny 100g, papryka czerwona, warzywa suszone), ziemniaki 150g, marchewka z groszkiem 100g, masło)
Herbata owocowa 200ml
Podwieczorek:              
Drożdżówka z serem, bawarka (100ml mleka +100ml herbaty)

Wtorek

Śniadanie:         
Twarożek (2 kromki chleba żytniego 70g, pasta twarogowa (ser twarogowy półtłusty 60g, jogurt 10g, ogórek zielony 50g, szczypiorek 5g), pomidor 30g, herbata owocowa
Obiad:                 
Zupa fasolowa (żeberka wędzone, fasola 40g, włoszczyzna 50g, ziemniaki 30g, olej rzepakowy 5g, przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek)
Gulasz wieprzowy z kaszą bulgur i surówką z ogórka kiszonego (łopatka wieprzowa 60g, mąka pszenna 4g, cebula 30g, por 10g, koncentrat pomidorowy 6g, olej rzepakowy 10g, pieczarki 60g, śmietana 12%, sól, pieprz, papryka do smaku, kasza bulgur gotowana 30g suchej ogórek kiszony, cebula, oliwa 150g)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:              
Naleśniki z musem owocowym
(Naleśniki: mąka 40g, mleko 2,0% 50ml, jajko 10g, olej rzepakowy 5g, serek homogenizowany naturalny 60g, przyprawy: cynamon; mus z owoców mrożonych np. truskawek 50g,
Herbata owocowa

Środa

Śniadanie:         
Kanapki z wędliną i żółtym serem (2 kromki chleba słonecznikowego 35g, masło 5g, plasterek polędwicy sopockiej 15g, żółty ser) herbata
Obiad:                 
Barszcz czerwony z ziemniakami 300g
Świeże pierogi z białym serem i polewą jogurtowo-truskawkową i marchewką na słodko (150g, surówka z marchewki 150g)
Napój owocowy 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:              
Chrupki kukurydziane, owoc sezonowy 150g 

Czwartek

Śniadanie:         
Zupa mleczna (20g + 200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane), herbata owocowa
Obiad:                 
Rosół z makaronem
(rosół 250g, makaron 20g)
Tradycyjny kotlet schabowy z ziemniakami i lekką mizerią na zielonej sałacie z jogurtem (schab środkowy smażony na oleju rzepakowym 100g, ziemniaki 150g, mizeria na sałacie z jogurtem i śmietaną 150g
Herbata z miętą i miodem 200 ml
Podwieczorek:              
Kanapka zapiekana z serem żółtym i ziołami, herbata

Piątek

Śniadanie:         
Jajecznica (½bułki grahamka 30g, masło 5g, sałata 10g, ser twarogowy półtłusty 30g, papryka żółta i czerwona 20g, jajecznica na parze 50g, kakao 250ml
Obiad:                 
Zupa jarzynowa
250g (bez zasmażki i zabielania)
Kotlet rybny z ziemniaczkami i surówką z kapusty kwaszonej (dorsz, mintaj lub morszczuk 70g ryby), kapusta kwaszona 150g, marchewka, jabłko, olej rzepakowy 7g, ziemniaki150g )
Kompot owocowy 200ml
Podwieczorek:              
Jogurt grecki z miodem i suszonymi owocami
Napój-bawarka (mleko 2% 100 ml, napar z czarnej herbaty 100ml)


26 - 30 listopada 2018

Poniedziałek

Śniadanie:         
Zupa mleczna (20g +200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane), herbata owocowa
Obiad:                 
Tradycyjny kapuśniak z boczkiem i kiełbaską (250g żeberka wędzone, warzywa 150g, kapusta kiszona, zupa bez zabielania)
Spaghetti po bolońsku  (makaron 40g suchego (pełnoziarnistego lub mieszanego 1:1), mięso mielone 100g, sos pomidorowy z warzywami 100g, olej rzepakowy 7g)
Kapusta pekińska z sosem jogurtowym (kapusta pekińska 50g, papryka czerwona 70g, jogurt 30g, cukier 3g)
Kompot owocowy 200ml
Podwieczorek:              
Jabłko, ciasto drożdżowe 60g, mięta do picia

Wtorek

Śniadanie:         
Kanapki z wędliną i warzywami (1 kromka chleba żytniego 35g, masło 5g, 1 plasterek chudej wędliny np. polędwicy sopockiej 20g, 1 liść sałaty 5g, 2 plastry pomidora 40g), kawa zbożowa na mleku
Obiad:                 
Zupa kalafiorowa (bulion drobiowy, warzywa 150g, śmietana 12% 5g, jogurt naturalny/mleko 10g)
Złociste nugetsy  z kurczaka w chrupiącej panierce kukurydzianej z ziemniakami i mieszaną surówką sezonową (mięso z piersi kurczaka 100g, mąka 7g, jajko 7g, panierka kukurydziana 7g, olej rzepakowy 10g, ziemniaki gotowane 120g, ogórek świeży, pomidory, papryka, rzodkiewka 100g, jogurt naturalny 30g, koper 7g, sok z cytryny do smaku)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:              
Pałeczki kukurydziane, sok owocowy w kartoniku

Środa

Śniadanie:         
Twarożek  (2 kromki chleba żytniego 70g, pasta twarogowa (ser twarogowy półtłusty 60g, jogurt 10g, ogórek zielony 50g, szczypiorek 5g), pomidor 30g, herbata owocowa
Obiad:                 
Zupa Minestrone z pomidorami (wywar drobiowo-wołowy, cukinia, marchew 50g, pietruszka 40g, seler 30g, por 30g, pomidory świeże, fasola czerwona, sól, pieprz, natka pietruszki)
Strogonoff drobiowy z papryką podawany z kolorowym makaronem pene i surówką colesław (mięso z indyka 100 g, bułka 15 g, jajko 10 g, cebula 2g, przyprawy: tymianek, pieprz; sos: pieczarki 50 g, śmietana 12% 15g, przyprawy: natka pietruszki;makaron kolorowy, koperek; : kapusta biała 50g, kukurydza 30g, pomidor 50g, jogurt naturalny 10g)
Herbata owocowa 200ml
Podwieczorek:              
Parówka z szynki zapiekana w cieście francuskim, herbata

Czwartek

Śniadanie:         
Kanapki z wędliną i warzywami (1 kromka chleba żytniego 35g, masło 5g, 1 plasterek chudej wędliny np. polędwicy sopockiej 20g, 1 liść sałaty 5g, 2 plastry pomidora 40g), kawa zbożowa na mleku
Obiad:                 
Barszcz biały z ziemniakami i jajeczkiem  
(żeberka wędzone, śmietana 12% 10g, wędzonka wołowa 10g, ziemniaki 50g, zakwas 20g, czosnek 1g, natka pietruszki, jajko na twardo 1/2)
Domowy kotlet mielony podawany z ziemniaczkami oprószonymi koperkiem i buraczkami zasmażanymi (mięso mieszane 100g, cebula 12g, mąka pszenna 5g, olej rzepakowy 10g, sól, liść  laurowy, majeranek); ziemniaki 150g; buraczki zasmażane 100g)
Lemoniada słodzona miodem 200ml (sok ze świeżych limonek, woda, miód )
Podwieczorek:              
Kisiel 200g z owocami sezonowymi 50g, herbata

Piątek

Śniadanie:         
Kanapka z pasta jajeczną (bułka typu graham (1szt = 60g,), pasta jajeczna (jajo 50g, ser żółty 20g, majonez 7g, jogurt grecki 7g, szczypiorek 7g ), pomidorki koktajlowe 60g), herbata
Obiad:                                
Zupa ziemniaczana (bulion drobiowy, włoszczyzna 50 g, ziemniaki 30 g, olej rzepakowy 5g, przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek)
Kluseczki leniwe z wanilią, musem truskawkowym, słodką surówką z marchewki (150g jogurt (50g) , musem z owoców mrożonych truskawek (50g) marchewka świeża, jabłko, śmietana 120g)
Herbata miętowa 200ml
Podwieczorek: 
Jogurt naturalny ze świeżymi owocami (150g, owoc sezonowy), herbata owocowa


Opracowano na podstawie:

1. Jarosz M. 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia http://mail.izz.waw.pl/~it/NORMY/NormyZywienia NowelizacjaIZZ2012.pdf, dostęp 15.12.2014.
2. Jarosz M. Obiady szkolne z uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Higienicznej oraz systemu HACCP dla posiłków szkolnych, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
3. Jarosz M. Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
4. Hamułka J. i wsp. Propozycja posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach, Warszawa 2009. http://wiemcojem.um.warszawa.pl/files/propozycje_posilkow.pdf dostęp 15.12.2014