Jadłospis


19 - 22 czerwca 2017


Poniedziałek

Śniadanie:
Mleko - 200g, płatki kukurydziane – 20g, kromka chleba żytniego - 35g, masło - 5g, ser żółty – 20g, pomidor – 30g, napar owocowy (wiśniowy) słodzony łyżeczką (6g) miodu

Obiad:
Zupa brokułowa  (włoszczyzna 80g, brokuły 50g, koper – 35g, masło – 5g, mleko 10g, zacierki - 5g)
Antrykot z kurczaka  (pierś z kurczaka - 100g)  Ziemniaki 150g Marchewka z groszkiem (100g)
Herbata owocowa 200ml

Podwieczorek:
Sałatka owocowa 150g, bawarka (100ml mleka + 100ml herbaty),

Wtorek

Śniadanie:
Twarożek - 2 kromki chleba żytniego (70g)  pasta twarogowa (ser twarogowy półtłusty 60g, jogurt - 10g, ogórek zielony - 50g, szczypiorek – 5g), pomidor – 30g , herbata owocowa

Obiad:
Zupa fasolowa (fasola  (40 g),  włoszczyzna (50 g), ziemniaki (30 g), olej rzepakowy (5 g); przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek)
Gulasz węgierski –wieprzowina łopatka – 60g, mąka pszenna – 4g, cebula – 30g, por 10g koncentrat pomidorowy – 6g, olej rzepakowy – 10g, pieczarki – 60g, śmietana – 12% - 10g, sól, pieprz, papryka do smaku), Kasza bulgur - 30g suchej Surówka z ogórka kwaszonego 150g
Cytroneta ze świeżych cytryn 200ml

Podwieczorek:
Naleśniki z musem owocowym 
- Naleśniki: mąka (40 g), mleko 2,0% (50 ml), jajko (10 g), olej rzepakowy (5 g), serek homogenizowany naturalny (60g); przyprawy: cynamon, mus z owoców mrożonych np. truskawek (50g)
Herbata owocowa - 200ml

Środa

Śniadanie:
Mleko 200ml z musli owocowym 30g, kanapka z wędliną kromka chleba słonecznikowego 35g, masło – 5g, plasterek polędwicy sopockiej - 15g, kiełki rzeżuchy lub brokułu

Obiad:  
Barszcz czerwony z ziemniakami 300g
Pierogi z mięsem (mąka pszenna 50g, jaja 10g, wieprzowina łopatka 80g, cebula 30g,  olej rzepakowy 5g, sól, pieprz) Surówka z kiszonej kapusty (kapusta 100g, jabłko 50g, marchewka 3g)
Napój owocowy, 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)

Podwieczorek:
Owoc sezonowy 150g, herbata owocowa, chrupki kukurydziane

Czwartek

Śniadanie:
Jaglanka na mleku (20g płatków jaglanych + 200g mleka 2%) z sezonowymi owocami  - 50g (lub mrożonymi), napar owocowy słodzony miodem

Obiad:
Rosół z makaronem:
rosół 250g, makaron (20g)
Kotlet schabowy smażony na oleju rzepakowym (100g), Ziemniaki 150g, Surówka sezonowa ( kapusta biała 30g,ogórek,pomidory 60g, papryka czerwona 50g, natka pietruszki,pieprz cebula) 150g
Herbata z miętą 200 ml

Podwieczorek:
Ryż z prażonym jabłkiem, herbata owocowa


Opracowano na podstawie:

1. Jarosz M. 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia http://mail.izz.waw.pl/~it/NORMY/NormyZywienia NowelizacjaIZZ2012.pdf, dostęp 15.12.2014.
2. Jarosz M. Obiady szkolne z uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Higienicznej oraz systemu HACCP dla posiłków szkolnych, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
3. Jarosz M. Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
4. Hamułka J. i wsp. Propozycja posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach, Warszawa 2009. http://wiemcojem.um.warszawa.pl/files/propozycje_posilkow.pdf dostęp 15.12.2014