Jadłospis


18 - 21 czerwca 2018

Poniedziałek

Śniadanie:   
Bułeczka z dżemem (biała bułka 60g, masło 5g, dżem 40g), kakao
Obiad:
Zupa brokułowa
(włoszczyzna 80g, brokuły 50g, koper 35g, masło 5g, mleko 10g, zacierki 5g)
Soczysty kurczak pieczony w piecu z ziemniakami i marchewką z groszkiem (udziec kulinarny 100g, papryka czerwona, warzywa suszone), ziemniaki 150g, marchewka z groszkiem 100g, masło)
Herbata owocowa 200ml
Podwieczorek:
Drożdżówka z serem, bawarka (100ml mleka +100ml herbaty)

Wtorek

Śniadanie:        
Twarożek (2 kromki chleba żytniego 70g, pasta twarogowa (ser twarogowy półtłusty 60g, jogurt 10g, ogórek zielony 50g, szczypiorek 5g), pomidor 30g, herbata owocowa
Obiad:                 
Zupa fasolowa (żeberka wędzone, fasola 40g, włoszczyzna 50g, ziemniaki 30g, olej rzepakowy 5g, przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek)
Wieprzowy gulasz węgierski z kaszą gryczaną i surówką z ogórka kiszonego (łopatka wieprzowa 60g, mąka pszenna 4g, cebula 30g, por 10g, koncentrat pomidorowy 6g, olej rzepakowy 10g, pieczarki 60g, śmietana 12%, sól, pieprz, papryka do smaku, kasza gryczana gotowana 30g suchej ogórek kiszony, cebula, oliwa 150g)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:
Naleśniki z musem owocowym
(Naleśniki: mąka 40g, mleko 2,0% 50ml, jajko 10g, olej rzepakowy 5g, serek homogenizowany naturalny 60g, przyprawy: cynamon; mus z owoców mrożonych np. truskawek 50g, herbata owocowa

Środa

Śniadanie:        
Kanapki z wędliną i żółtym serem (2 kromki chleba słonecznikowego 35g, masło 5g, plasterek polędwicy sopockiej 15g, żółty ser) herbata
Obiad:                 
Botwinka z ziemniakami i koperkiem 300g (bulion drobiowy,,młode buraki-50g, ziemniki - 30g. koperek)
Tradycyjne pierożki z mięsem, okraszone słoninką i podane z surówką z kiszonej kapusty z jabłkiem (jajka 10g, łopatka wieprzowa 80g, cebula 30g, olej rzepakowy 5g, sól, pieprz)
Surówka z kiszonej kapusty (kapusta 100g, jabłko 50g, marchewka 3g)
Napój owocowy 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:
Chrupki kukurydziane, owoc sezonowy 150g  

Czwartek

Śniadanie:        
Zupa mleczna (20g + 200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane), herbata owocowa
Obiad:                 
Rosół z makaronem
(rosół 250g, makaron 20g)
Domowy kotlet schabowy z ziemniakami i lekką mizerią na zielonej sałacie z jogurtem (schab środkowy smażony na oleju rzepakowym 100g, ziemniaki 150g, mizeria na sałacie z jogurtem i śmietaną 150g
Herbata z miętą i miodem 200 ml
Podwieczorek:
Ryż z truskawkami, herbata


Opracowano na podstawie:

1. Jarosz M. 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia http://mail.izz.waw.pl/~it/NORMY/NormyZywienia NowelizacjaIZZ2012.pdf, dostęp 15.12.2014.
2. Jarosz M. Obiady szkolne z uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Higienicznej oraz systemu HACCP dla posiłków szkolnych, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
3. Jarosz M. Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
4. Hamułka J. i wsp. Propozycja posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach, Warszawa 2009. http://wiemcojem.um.warszawa.pl/files/propozycje_posilkow.pdf dostęp 15.12.2014