Jadłospis


16 - 20 października 2017

Poniedziałek

Śniadanie:
Pasta twarogowa - pieczywo wieloziarniste – 2 kromki – 70g,  pasta twarogowa z białego sera i rzodkiewki – 70g, pomidorki koktajlowe 3 szt – 60g
Obiad:
Zupa szczawiowa-250g,
Pierś z kurczaka duszona w lekkim sosie bazyliowym z ziemniakami i marchewka karotką (mięso z piersi kurczaka 100g, cebula 20g, mąka pszenna 3g, olej rzepakowy 5g, sól, bazylia, marchewka karotka 80g, mąka pszenna 2g, cukier 2g, masło 7g, ziemniaki 150g)
Cytroneta, 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:
Sałatka owocowa z biszkoptem, herbata owocowa

Wtorek

Śniadanie:
Parówka z szynki (min. 90% mięsa) – 50g, kromka chleba wieloziarnistego – 35g, masło – 5g, sałatka z pomidora – 100g i kwaszonego ogórka – 50g, Cebula – 5g, ketchup 5g, kawa zbożowa na mleku
Obiad:
Zupa z soczewicy z ziemniakami (wędzonka, włoszczyzna -120g, ziemniaki – 50g, soczewica – 30g)
Pieczeń wieprzowa w sosie warzywnym z kaszą Bulgur i surówką z pieczonych buraków z selerem i jabłkiem (40g kasza bulgur, 50g czerwonej papryki, 40g fasolki szparagowej, groszek, 100g schab środkowy lub karkówka, 100g buraki pieczone, seler, jabłko, 30g cebuli, 10ml oliwy)
Herbata owocowa 200ml
Podwieczorek:
Ciasteczka owsiane Sante, sok owocowy tłoczony

Środa

Śniadanie:
Jajko w sosie: ½ jajka na twardo -25g, majonez 5g, jogurt naturalny 5g, szczypiorek – 5g, ½ bułki z ziarnami – 30g, plaster sera żółtego – 20g, pomidor 60g, napar owocowy słodzony miodem
Obiad:
Zupa zacierkowa – 250ml
Tradycyjne gołąbki lub gołąbki bez zawijania w sosie pomidorowym z ziemniaczkami i koperkiem (mięso mielone z łopatki 200g, sos pomidorowy, ziemniaki 150)) (50g), ziemniaki gotowane 150g)
Kompot owocowy 200ml
Podwieczorek:  
Ciasto drożdżowe, owoc sezonowy, kawa zbożowa na mleku

Czwartek

Śniadanie:
Kanapki z żółtym serem, wędliną i warzywami (2cienkie kromki chleba graham – 70g, masło – 10g, 1 plaster żółtego sera np. gouda -20g, 1 plaster chudej wędliny wieprzowej, 2 liście sałaty -10g, papryka – 20g, ogórek 20g), herbata owocowa
Obiad:  
Zupa kalafiorowa (wywar drobiowy,warzywa 150g, śmietana 12% 5g, jogurt naturalny/mleko – 10g)
Grillowany kurczak w marynacie paprykowo-jogurtowej z kolorowym makaronem i różyczkami brokułowymi. (pierś z kurczaka 100g, sos jogurtowy, papryka 50g Brokuły -120g)
Cytroneta, 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:  
Budyń mleczny z gruszką, herbata

Piątek

Śniadanie:
Zupa mleczna  (20g +200g mleka 2%) płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane herbata owocowa, kanapka: bułka orkiszowa (25 g), masło (5 g), pasztet warzywny (30 g), papryka (25 g), pomidor (20 g), sałata (5 g ), woda z pomarańczą i miętą
Obiad:  
Zupa dyniowa (dynia, włoszczyzna – 50g, marchewka, natka pietuszki, pieprz, cebula 20g, ziele angielskie, liść laurowy)
Świeże pierogi z białym serem i polewą jogurtowo-truskawkową i marchewką na słodko (150g) surówka z marchewki (150g)
Herbata miętowa słodzona miodem 200ml
Podwieczorek:  
Jogurt naturalny ze świeżymi owocami 150g, owoc sezonowy – 150g, herbata owocowa


23 - 27 października 2017

Poniedziałek

Śniadanie:  
Bułeczka z dżemem - biała bułka  -60g, masło – 5g, dzem – 40g, kakao
Obiad:

Zupa brokułowa (włoszczyzna 80g, brokuły 50g, koper – 35g, masło – 5g, mleko 10g, zacierki -5g)
Soczysty kurczak pieczony w piecu z ziemniakami i marchewką z groszkiem (udziec kulinarny 100g, papryka czerwona, warzywa suszone)  Ziemniaki 150g marchewka z groszkiem 100g, masło)
Herbata owocowa 200ml
Podwieczorek: 
Drożdżówka z serem, bawarka (100ml mleka +100ml herbaty)

Wtorek

Śniadanie:
Twarożek -2 kromki chleba żytniego (70g,) pasta twarogowa (ser twarogowy półtłusty 60g, jogurt - 10g, ogórek zielony -50g, szczypiorek – 5g), pomidor – 30g , herbata owocowa
Obiad:
Zupa fasolowa (żeberka wędzone, fasola  (40 g), włoszczyzna (50 g), ziemniaki (30 g), olej rzepakowy (5 g); przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek)
Wieprzowy gulasz węgierski z kaszą gryczaną i surówką z ogórka kiszonego. (łopatka wieprzowa 60g, mąka pszenna 4g, cebula 30g, por 10g koncentrat pomidorowy 6g, olej rzepakowy 10g, pieczarki 60g, śmietana 12%, sól, pieprz, papryka do smaku, kasza gryczana gotowana 30g suchej ogórek kiszony, cebula, oliwa 150g)
Cytroneta ze świeżych cytryn 200ml
Podwieczorek:
Naleśniki z musem owocowym
- Naleśniki: mąka (40 g), mleko 2,0% (50 ml), jajko (10 g), olej rzepakowy (5 g), serek homogenizowany naturalny (60 g); przyprawy: cynamon, mus z owoców mrożonych np. truskawek (50g) herbata owocowa

Środa

Śniadanie:
Kanapki z wędliną i żółtym serem 2 kromka chleba słonecznikowego 35g, masło – 5g, plasterek polędwicy sopockiej -15g, żółty ser
Obiad:  
Barszcz czerwony z ziemniakami 300g
Tradycyjne pierożki z mięsem, okraszone słoninką i podane z surówką z kiszonej kapusty z jabłkiem. (jaja 10g, wieprzowina łopatka 80g, cebula 30g,  olej rzepakowy 5g, sól, pieprz) Surówka z kiszonej kapusty (kapusta 100g, jabłko 50g, marchewka 3g,)
Napój owocowy, 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)
Podwieczorek:
Chrupki kukurydziane, owoc sezonowy 150g

Czwartek

Śniadanie:
Zupa mleczna (20g + 200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane) herbata owocowa
Obiad:
Rosół z makaronem:
rosół 250g, makaron (20g)
Tradycyjny kotlet schabowy z ziemniakami i lekką mizerią na zielonej sałacie z jogurtem (schab środkowy smażony na oleju rzepakowym (100g), ziemniaki 150g, Mizeria na sałacie z jogurtem i śmietaną 150g
Herbata z miętą i miodem 200 ml
Podwieczorek:
Ryż z truskawkami, herbata

Piątek

Śniadanie:
Jajecznica- Bułka grahamka 1/2 – 30g, masło – 5g, sałata – 10g,  ser twarogowy półtłusty – 30g, papryka żółta i czerwona – 20g, jajecznica na parze (50g), kakao 250ml
Obiad:
Zupa jarzynowa
250g (bez zasmażki i zabielania)
Ryba „po grecku” z duszonymi warzywami i ryżem (70g ryby (dorsz, mintaj lub morszczuk), 150g warzyw, 5g koncentratu pomidorowego, olej rzepakowy – 7g, ryż 30g)
Kompot owocowy -200ml
Podwieczorek:  
Ciasteczko zbożowe „green tree”, sok owocowy tłoczony


Opracowano na podstawie:

1. Jarosz M. 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia http://mail.izz.waw.pl/~it/NORMY/NormyZywienia NowelizacjaIZZ2012.pdf, dostęp 15.12.2014.
2. Jarosz M. Obiady szkolne z uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Higienicznej oraz systemu HACCP dla posiłków szkolnych, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
3. Jarosz M. Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
4. Hamułka J. i wsp. Propozycja posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach, Warszawa 2009. http://wiemcojem.um.warszawa.pl/files/propozycje_posilkow.pdf dostęp 15.12.2014