Jadłospis

 


 8 - 12 stycznia 2018

 Poniedziałek

Śniadanie:        
Kanapka z jajecznicą (bułka wieloziarnista 50g, jajecznica na parze 50g, przyprawy: szczypiorek, sałatka (sałata 20g, papryka czerwona 20g, papryka żółta 20g, pomidor 20g, jogurt naturalny 20 g, przyprawy: oregano, bazylia), kawa zbożowa na mleku 2%

Obiad:                 
Zupa pomidorowa z makaronem
(wywar drobiowo-wołowy, włoszczyzna 100g, koncentrat pomidorowy 3g, pomidor 100g, mleko do zabielenia zupy 20g, makaron pełnoziarnisty 15g suchego)
Indyjskie curry z indykiem podawane z ryżem i surówką z czerwonej kapusty i pora (mięso 80g, cebula, masło 10g, ryż 35g suchy, kapusta czerwona 50g, por 30g jogurt naturalny 10g)
Napar owocowy 200ml

Podwieczorek:
Racuchy z jabłkami (mąka pszenna 30g, jaja 10g, kefir 50g, cukier puder 3g, olej rzepakowy 5g, jabłko 100g) herbata owocowa

Wtorek

Śniadanie:        
Kanapka z wędliną serem (bułka biała 50 g, masło 5g, plaster wędliny drobiowej 15g, ser żółty, pomidor 50g, kakao

Obiad:                 
Barszcz ukraiński (żeberka wieprzowe, buraki 100g, włoszczyzna 50g, fasola biała 10g, ziemniaki 30g, śmietana 12% 10g)
Domowy gulasz wołowy z papryką i pieczarkami podawany z domowymi kopytkami i surówką „2selery” (wołowina (rostbef) 60g, mąka pszenna 4g, cebula 30g, por 10g, koncentrat pomidorowy 6g, olej rzepakowy 10g, pieczarki 60g, śmietana 12% 10g, sól, pieprz, papryka do smaku), kopytka 120g, seler korzeniowy, seler naciowy – gałązki, ogórki kiszone, oliwa z oliwek, sól, pieprz)
Kompot owocowy 200ml (słodzony miodem)

Podwieczorek:
Galaretka owocowa
200g, jabłko, herbata owocowa

Środa

Śniadanie:        
Zupa mleczna (20g + 200g mleka 2%) (płatki kukurydziane, musli lub płatki owsiane), herbata owocowa

Obiad:                 
Zupa pieczarkowa
(włoszczyzna 75g, pieczarka 50g, ziemniaki 100g, śmietana 12% 5g, koperek 5g, makaron 20g)
Tradycyjny kotlet schabowy z ziemniakami i lekką białą kapustą zasmażaną, smażony na oleju rzepakowym (schab środkowy 100g, ziemniaki 150g, kapusta biała, słonina, cebula 150g)
Herbata z miętą 200 ml

Podwieczorek:
Ryż z prażonym jabłkiem, herbata owocowa

Czwartek

Śniadanie:        
Kanapka z wędliną (kajzerka 50 g, masło 10 g, szynka wieprzowa 20 g, ser żółty 15 g) sałatka jarzynowa (marchewka 20 g, korzeń pietruszki 20 g, ziemniaki 20 g, jabłko 20 g, groszek zielony 10g, seler korzeniowy 20g, ogórek kwaszony 20 g; sos: ½ żółtka gotowanego, jogurt naturalny 20g), kawa zbożowa
na mleku 2%

Obiad:                 
Zupa grochowa (żeberka wędzone, groch łuskany 40g, włoszczyzna 50g, ziemniaki 30g, olej rzepakowy 5g, kiełbasa przyprawy: liść laurowy, majeranek, lubczyk, czarny pieprz, czosnek)
Wieprzowe klopsiki frykadele gotowane na parze z sosem własnym, kaszą Bulgur
i fasolką szparagową
(mięso mieszane 100g, kajzerka 5g, mleko 2% 10ml, jaja kurze 5g, bułka tarta 7g, olej rzepakowy 5g, kasza Bulgur 30g suchej, fasolka szparagowa 60g)
Napar z owoców 200ml

Podwieczorek:
Drożdżówka z owocami, herbata

Piątek

Śniadanie:        
Kanapka z miodem (biała bułka 60g, masło 5g, miód 40g, bawarka (100ml mleka + 100 ml herbaty)

Obiad:                 
Zupa ogórkowa z ziemniakami (wywar wieprzowy, włoszczyzna 75g, ogórki kiszone 50g, ziemniaki 100g, śmietana 12% 5g, koperek 5g)
Gotowany filet z dorsza marynowanego w ziołach z sosem jogurtowo-koperkowym podawany z ziemniakami i surówką z pomidorów, cebulki i szczypiorku (dorsz 120g, ziemniaki 100g, pomidory 50g, cebula, szczypiorek 50g, oliwa z oliwek 5g, sok z cytryny, świeże listki bazylii)
Cytroneta 200ml (sok ze świeżej cytryny, woda, miód)

Podwieczorek:  
Jogurt owocowy 150ml, świderki kukurydzianej


Opracowano na podstawie:

1. Jarosz M. 2012. Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Instytut Żywności i Żywienia http://mail.izz.waw.pl/~it/NORMY/NormyZywienia NowelizacjaIZZ2012.pdf, dostęp 15.12.2014.
2. Jarosz M. Obiady szkolne z uwzględnieniem zasad Dobrej Praktyki Higienicznej oraz systemu HACCP dla posiłków szkolnych, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
3. Jarosz M. Zasady prawidłowego żywienia dzieci i młodzieży oraz wskazówki dotyczące zdrowego stylu życia, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2008
4. Hamułka J. i wsp. Propozycja posiłków dla dzieci w przedszkolach i szkołach, Warszawa 2009. http://wiemcojem.um.warszawa.pl/files/propozycje_posilkow.pdf dostęp 15.12.2014